Wednesday 3 October 2012

Rujukan Umum bagi Bateri Kereta (Part 2)

Assalamualaikum semua,

Hari ini saya nak share berkaitan info bateri kereta (Part 2). Rujukan ini amat berguna sebagai  rujukan  pembaca bagi memahami  jenis bateri kereta, dimension dan layout terminal.

Ok guys.. untuk tidak menyusahkan diri dan kereta, anda disarankan memilih jenis dan saiz bateri yang compatible dengan bateri anda yang asal a.k.a bateri standard kilang. x salah kalau nk tukar bateri yang bersaiz lebih besar cth: ns60 kepada ns70, tp faktor seperti saiz bateri, dan layout terminal harus diambil perhatian. Semakin besar bateri, semakin besar tenaga yang boleh anda dapat dan saiz yang akan lebih besar kerana terdapat pertambahan plat dalam bateri.

Anda msti juga tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan DIN dan NS? Bateri DIN adalah merujuk kepada bateri spesifikasi Eropah manakala bateri NS merujuk kepada spesifikasi Jepun. Perbezaan utama hanyalah kepada saiz bateri dan layout terminal (A atau B). Untuk menukar bateri DIN kepad NS, anda perlu rujuk saiz bateri yang asal dan jenis layout bateri. Kalo layout dh sama tapi tinggi berbeza nnti sangkut pulakkan. so, table kt bawah nie ada jawapannya. Tengok bateri lama dan compare dengan bateri baru. Mudah kan?..


Rujuk jenis terminal layout anda.  Pengguna selalu tersilap pada kedudukan terminal +ve dan -ve bateri asal. Saiz sama tp jika tersilap terminal, power cable x boleh nak sampai dekat +ve terminal sebab pendek.  Jaga2 jangan sampai shorting yer. Merana poket nnti.


Sekian, itu sahaja dari saya.
Best regards
Bk










7 comments: