Friday 17 August 2012

Rujukan Jenis-Jenis Sakit Kepala.


Assalamualaikum dan selamat petang,

Hari ni saya nak share info tentang sakit kepala. Jadi pembaca boleh la kenal-kenal sakit kepala apa yang anda selalu dapat. Gambar ini saya dapat dari internet je.

Sakit kepala/headache bermaksud kesakitan yang dialami seseorang pada bahagian kepala dan bahagian atas leher. Kedua-dua tempat ini adalah tempat biasa dimana kesakitan dirasai.
Terdapat 4 jenis sakit kepala yang utama iaitu Cluster Headache, Tension Headache,  Migraine dan Sinus Headache.



Tension Headache adalah yang sakit kepala yang paling umum dan paling kerap berlaku. lebih daripada 90% orang dewasa pernah mengalaminya. Menurut kajian tension headache lebih kerap berlaku kepada perempuan berbanding lelaki. So, jangan tension2 ye. (^_^)v

Migrain Headache adalah jenis kedua yang paling kerap berlaku. Dianggarkan 28 juta orang di USA pernah mengalami migrain. Kanak-kanak juga berpotensi mengidap migrain termasuk orang dewasa. Sebelum baligh, kanak-kanak lelaki dan perempuan mempunyai kecenderungan yang sama untuk mengidap migrain (50-50), tetapi selepas baligh, orang perempuan lebih cenderung/kerap mendapat migrain. Dianggarkan 6% lelaki dan lebih daripada 18% perempuan akan merasai migrain sepanjang umur mereka.

Cluster headaches amat jarang berlaku dan hanya menyerang lebih kurang 0.1% populasi masyarakat. (1 dalam 1000). Sakit kepala jenis ini lebih cenderung menyerang orang lelaki dewasa berumur 20 dan keatas.

Sinus Migrain adalah sakit kepala yang biasa dihadapi oleh orang yang ada resdung , Rhinitis dan Rhinosinusitis / sinusitis.

Itu je untuk hari ini. berjumpa di lain hari.

Thanks
Best Regards
Bk











No comments:

Post a Comment